تجربیات یک خبرنگار انتظامی و حوادث

مبینا آقاخانی
تجربیات یک خبرنگار انتظامی و حوادث

مبینا آقاخانی هستم
خبرنگار انتظامی و حوادث
دانشجوی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
عکس ها و نوشته هایم در اینجا بماند به یادگار...

 

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، به گفته پلیس، جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر تهران کار ۴۸ ساعت است، اما نگهداری از این افراد ظرفیت‌هایی لازم دارد که هنوز ایجاد نشده است.
در حال حاضر گرمخانه‌های شهرداری و مراکزی در بهزیستی، ظرفیت‌هایی برای نگهداری از معتادان متجاهر ایجاد کرده اند و همکاری‌های خوبی در این زمینه با پلیس با جمع آوری و اسکان این افراد صورت گرفته است، اما سوال اینجاست وظیفه نگهداری از معتادان متجاهر بیمار با کدام نهاد است؟

 حمید جمعه پور مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان نماینده نهاد متولی این امر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: در حال حاضر، مراکزی به عنوان مراکز ماده ۱۶ برای نگهداری از معتادان متجاهر ایجاد شده است، اما هنوز برای نگهداری از معتادان متجاهر بیمار تصمیماتی باید گرفته شود.

وی افزود: در آئین نامه اجرایی مراکز ماده ۱۶، ملاک‌هایی برای پذیرش افراد ذکر شده است. این افراد باید ملاک‌های تجاهر به اعتیاد را داشته باشند؛ در غیراینصورت غربالگری شده و از پذیرش منع می‌شوند.

جمعه پور اظهار کرد: در بین معتادانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، عده‌ای هستند که در بدو ورود نیازمند خدمات درمانی اورزانسی هستند که طبق قانون، اورژانس و بیمارستان‌ها ملکف به پذیرش آن‌ها هستند.

مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: همچنین عده‌ای پس از پذیرش در مراکز ماده ۱۶ و حین نگهداری، دچار مشکلات حاد می‌شوند که باید در اسرع وقت به مراکز درمانی منتقل شوند. طبق قانون، وظیفه اورژانس و بیمارستان‌ها است که به این افراد رسیدگی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که نگهداری از این افراد در مراکز ماده ۱۶ امکان پذیر است، گفت: این افراد به دلیل عدم دسترسی به امکانات، دچار بیماری‌های بسیاری بوده و نیازمند درمان هستند؛ بنابراین امکان پذیرش آن‌ها در مراکز ماده ۱۶ نیست.

جمعه پور افزود: در گذشته مقرر شد چند بیمارستان انتخاب شود تا این بیماران را پذیرش کنند، اما در اجرا این مسئله با مشکل برخورد.

مدیر کل حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: عدم پذیرش این افراد توسط بیمارستان‌ها هنوز مشکل ما با وزارت بهداشت است و در آخرین جلسات کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده ۱۶، مصوب شد کارگروهی با حضور وزارت بهداشت تشکیل شود تا شیوه نامه‌ای برای پذیرش و ارجاع معتادان متجاهر بیمار تدوین و ابلاغ شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر، تشکیل کارگروه و تدوین و اجرای آئین نامه را پیگری خواهیم کرد.

به گزارش میزان، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وظیفه کلیه عملیات اجرایی و قضایی و برنامه های پیشگیری و آموزش عمومی و تبلیغ علیه موادمخدر بر عهده دارد.

 

 

نگهداری از معتادان متجاهر خاص، در هاله‌ای از ابهام؛ کدام نهاد مسئول است؟

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، نگهداری از معتادان متجاهر ماه‌ها است که مسئله‌ای حل شده به نظر می‌رسد و با همکاری خوب دستگاه ها، بیش از نیمی از این افراد شب‌های سرد زمستانی را در مراکز ایجاد شده، صبح می‌کنند، اما هنوز تکلیف معتادان متجاهر بیمار، نوجوان یا مسن مخشص نشده است.

در این راستا از مدیرکل دفتر حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی این امر پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

محمد ترحمی مدیرکل دفتر حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: آئین نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر، وظیفه هر یک از نهاد‌های متولی این امر برای اسکان، نگهداری و درمان معتادان متجاهر را مشخص کرده است.

وی افزود: بر اساس قوانین و مقررات موجود، تعیین ضوابط ساماندهی و ارائه خدمات درمانی به معتاد مجاهر دارای بیماری‌های خاص و واگیردار بر عهده ورازت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

مدیرکل دفتر حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: همچنین معتادان متجاهر کم سن، مسن و بی سرپرست به عهده سازمان بهزیستی کشور است.

به گزارش میزان، تاکنون کم کاری های بسیاری در این زمینه صورت گرفته و به نظر می رسد برگزاری جلسات مختلف در این باره، مشکلی را حل نمی کند و به گفته رئیس پلیس پایتخت، سازمان های مربوطه باید پای کار بیاند. اما سوال اینجاست که کدام نهاد در این باره کم کاری می کند؟

انتهای پیام/

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۲۶
مبینا اقاخانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی