تجربیات یک خبرنگار انتظامی و حوادث

مبینا آقاخانی
تجربیات یک خبرنگار انتظامی و حوادث

مبینا آقاخانی هستم
خبرنگار انتظامی و حوادث
دانشجوی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
عکس ها و نوشته هایم در اینجا بماند به یادگار...

آلودگی هوا بر زلزله تاثیر می‌گذارد؟

دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۰۲:۴۷ ب.ظ

 

مهدی زارع در گفت‌وگو با میزان گفت: وقوع زلزله به آلودگی هوا هیچ ارتباطی ندارد و نمی‌توان گفت که اگر هوا آلوده شود، امکان رخداد زلزله افزایش یا کاهش می‌یابد، اما این دو پدیده با یکدیگر ارتباط غیرمستقیمی دارند.

وی افزود: در بیست و نهم آذرماه سال ۹۶، زلزله‌ای در استان تهران (شهرستان ملارد) رخ داد که وحشت زیادی را بین مردم برانگیخت. آن شب مردم از ترس زلزله، شب را در خودروهایشان، صبح کردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از آنجایی که هوا سرد بود، مردم تا صبح با خودروی روشن در خیابان‌ها خوابیدند. این مسئله باعث شد فردای آن روز، شاخص آلودگی هوا دو برابر افزایش یافت.  

این عضو فرهنگستان علوم بیان کرد: تاثیر این افزایش آلاینده‌ها به حدی بود که میزان قربانیان ناشی از آلودگی هوا، فردای زلزله ۵۰ نفر افزایش یافت و به بیش از ۲۰۰ نفر رسید؛ بنابراین زلزله و آلودگی هوا ارتباط غیرمستقیمی با یکدیگر دارند.

رییس شاخه زمین شناسی علوم پایه فرهنگستان علوم گفت: در این فصول و در شهرهایی که زلزله خیز هستند، اگر زلزله‌ای رخ دهد قطعا بر میزان آلودگی هوا تاثیر خواهد گذاشت. همچنین هر عامل دیگری که باعث خروج مردم از خانه‌ها شود، غلظت آلاینده‌های جوی را افزایش می‌دهد.

۷ شهر آلوده ایران

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی آلودگی هوا در کلانشهر‌ها از جمله تهران، اصفهان، کرج، اراک، قزوین، تبریز و مشهد کماکان ادامه دارد و توصیه می‌شود که افراد از تردد‌های غیرضروری خودداری کنند همچنین لازم است که مبتلایان به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خود را کاهش دهند.

 شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا "پاک"، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا "قابل قبول (سالم) یا متوسط"، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا "ناسالم برای گروه‌های حساس"، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها"، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا "بسیار ناسالم" و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا "خطرناک" است.

انتهای پیام/ 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۲۷
مبینا اقاخانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی